Pani Dyrektor gratuluję czwartego już tytułu „Zarządca Roku 2025” w konkursie Lider Rynku Nieruchomości. To wyjątkowe wyróżnienie. Co według Pani zdecydowało, o tym sukcesie?
Dyrektor ZGM. Dziękuję bardzo. To dla nas ogromne wyróżnienie, satysfakcja i potwierdzenie, że obrany przez nas kierunek działań przynosi efekty. Myślę, że kluczowe to: konsekwencja, transparentność i partnerskie podejście do mieszkańców. Sukces ten nie byłby jednak możliwy bez zaangażowania całego zespołu ZGM, ale również bez dobrej współpracy z właścicielami lokali mieszkalnych Wspólnot Mieszkaniowych. Od lat budujemy relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Mieszkańcy wiedzą, że mogą na nas liczyć, że jesteśmy otwarci na ich potrzeby i gotowi do rozmowy. Dzięki temu często udaje nam się szybciej rozwiązywać problemy i skutecznie planować kolejne inwestycje. To zaufanie działa w obie strony i właśnie ono stanowi fundament skutecznego zarządzania nieruchomościami.
– Tytuł został przyznany za działania, inwestycje zrealizowane w ubiegłym roku, a dużo się działo ……
Dyrektor ZGM. Nawet bardzo dużo. W wielkim skrócie mogę powiedzieć, że dokończyliśmy termomodernizację kolejnych trzynastu budynków w mieście. Cieszę się, że nasza największa inwestycja i jedna z największych w kraju czyli termomodernizacja osiedla Wieczorka dobiegła w ub. roku końca.
Obok remontu mieszkań i remontu klatek schodowych gro budynków doczekało się przebudowy wymienników centralnego ogrzewania. Wybudowaliśmy wiele placyków gospodarczych. Jednym słowem dużo się działo. Wiele Wspólnot Mieszkaniowych ma uporządkowany i zagospodarowany teren zewnętrzny wokół budynku. Cały czas jednak pracujemy, nad kolejnymi adresami.
Wszystkie te działania wymagały dobrej logistyki, koordynacji z wykonawcami i bieżącego informowania mieszkańców. Udało nam się przeprowadzić te prace bez większych komplikacji, za co wszystkim dziękuję.
– A co z planami na przyszłość? Czy możemy się spodziewać kolejnych inwestycji ?
Dyrektor ZGM. Oczywiście. Naszym celem jest tworzenie bezpiecznego, nowoczesnego i przyjaznego środowiska do życia w Piekarach Śląskich. Teraz jesteśmy na etapie przygotowania przetargów na termomodernizację pięciu budynków. Stosowne wnioski zostały wcześniej złożone do Banku Gospodarstwa Krajowego i przyznano gminie wysokie dotacje na cztery budynki. Prace ruszą wkrótce przy ul: Długosza 84, Kalwaryjskiej 53, Przyjaźni 87 oraz Wyszyńskiego 8a. Kolejny budynek czeka na rozstrzygnięcie. Gmina czeka na informacje w sprawie Piekarskiej 10 . Jak tylko otrzyma pozytywną ocenę – przejdziemy do prac modernizacyjnych.
W trakcie robót termomodernizacyjnych jest budynek przy ul. Heneczka 1 oraz Papieża Jana Pawła II 44. Ruszyły prace naprawy dachów przy ul. Andersa 4. W planach kolejne remonty dachów, mieszkań, malowanie klatek, wymiany schodów, remonty instalacji c.o. i cwu. Nie sposób wszystkiego wymienić, ale dużo będzie się działo.
– Czyli staracie się o przyznanie kolejnego tytułu „Zarządca Roku 2026” ?
Dyrektor ZGM. Ależ oczywiście. Ubieganie się o tytuł „Zarządcy Roku 2026” to dla nas nie tylko szansa na uhonorowanie wysiłków całego zespołu, ale też motywacja do dalszego doskonalenia naszych usług. Traktujemy to, jako potwierdzenie jakości naszej pracy i naturalny krok w rozwoju ZGM. Mamy ambitne plany i intensywnie pracujemy nad tym, by spełnić wszystkie wymagania.
– Pani Dyrektor, tytuł został przyznany podczas XV jubileuszowej edycji Forum dla Zarządców w Warszawie organizowanego przez redakcję miesięcznika „Administrator i Menedżer Nieruchomości” oprócz przyznania nagrody odbyła się konferencja nt. wyzwań i oczekiwań w zarządzaniu nieruchomościami, jakie one są?
Dyrektor ZGM. To było bardzo ważne i ciekawe merytorycznie Forum skoncentrowane na najważniejszych wyzwaniach branży nieruchomości. Wydarzenie zgromadziło praktyków, prawników i przedstawicieli środowisk branżowych.
Poruszano m.in. tematy związane z rosnącymi kosztami eksploatacji, nowelizacją ustawy o własności lokali, wdrażaniem nowych technologii oraz potrzebą podnoszenia kwalifikacji zarządców. Uważam, że najistotniejszym przesłaniem Forum było wspólne stanowisko środowiska zarządców nieruchomości w sprawie konieczności przywrócenia zawodu zarządcy, jako zawodu regulowanego. Podkreślano, że deregulacja z 2014 roku, która zniosła obowiązek posiadania licencji, doprowadziła do spadku jakości usług, braku odpowiedzialności i dezorientacji na rynku.
Uczestnicy forum argumentowali, że zarządzanie nieruchomościami wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu prawa, techniki, finansów i relacji społecznych. Musi być więc objęte formalnymi standardami zawodowymi. Pojawiły się również konkretne propozycje legislacyjne oraz deklaracja współpracy z Ministerstwem Rozwoju i środowiskiem parlamentarnym w celu wypracowania nowych regulacji. Powrót do zawodu z licencją miałby nie tylko podnieść prestiż profesji, ale przede wszystkim poprawić jakość obsługi wspólnot i właścicieli.
– Czego można życzyć?
Dyrektor ZGM. Siły, wytrwałości, trafnych decyzji i skuteczności w realizacji ambitnych planów.
Dziękuję za rozmowę